خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





بررسی نرم‎افزار Premiere Pro CS6

      نرم‌افزار پریمیر، جزء آن گروه از نرم‌افزارهای بسته ACS6 است که تغییرات مثبت و روند رو به رشد زیادی داشته‌است. اگر از کاربران حرفه‌ای یا حتی آماتور این نرم‌افزار باشید، با نصب نسخه جدید، به‌خوبی متوجه این تغییرات می‌شوید و شک نداشته باشید که تقریباً تمامی این تغییرات، در راستای بهتر شدن این نرم‌افزار بوده‌اند تا بتواند در رقابت با نرم‌افزارهای مشابه تدوین ویدیوی دیجیتال، بخش مهمی از بازار را در دست داشته باشد.

    ظاهر تیره این نرم‌افزار، چیز جدیدی نیست و از نسخه‌های قبل نیز همین فرم و شکل ظاهری برای کاربران آشنا بوده است، اما این بار کاربر می‌تواند میزان روشنایی (Brightness) صفحه UI را به دلخواه خود تغییر دهد تا بر‌اساس رنگ و نور پروژه‌ها و فیلم‌هایی که مشغول کار با آن‌ها است، بتواند راحت‌تر کار خود را انجام دهد. چیدمان ظاهری و ساختار رابط کاربری این نرم‌افزار در این نسخه به این شکل است که دو پنجره مهم Source و Program در قسمت بالا و در کنار یکدیگر هستند و این قابلیت برای آن‌ها تعریف شده است که با یک کلیک به شکل تمام صفحه در بیایند تا کاربر به‌راحتی بتواند روند تولید پروژه خود و محصول نهایی را زیر نظر داشته باشد. در قسمت پایین سمت چپ صفحه، پنل Project، Media Browser، پنل Info و در نهایت پنجره مربوط به Effects & Markers قرار گرفته است و در نقطه مقابل یعنی گوشه پایین سمت راست، پنل‌های line Time و Audio Mixer در کنار پنل مربوط به جعبه ابزار نرم‌افزار، جای گرفته‌اند. اگر شکل ظاهری نرم‌افزار، آن‌گونه نیست که از قبل به آن عادت کرده‌اید، می‌توانید به سادگی و از طریق منوی Windows، آن را به فرم CS5.5 بازگردانید، اما به نظر مي‌رسد این چیدمان، بسیار خوش‌دست‌تر از نسخه‌های قبلی است و با کمی کار کردن با آن، دیگر حاضر نیستید به فرم قبلی بازگردید. از طرفی دکمه‌های جدیدی که به پنجره‌های Source و Program اضافه شده‌اند، به شما کمک می‌کنند تا این ساختار جدید را مطابق سلیقه خود، شخصی کنید.

    در نسخه جدید، شاهد Time-Ruler به شکل و فرمی جدید هستید و در همین پایین صفحه می‌توانید یک Thumbnail با نسبت 16:9 از رسانه‌های مورد استفاده در پروژه خود مشاهده کنید که به‌سادگی و با کلیک کردن و به کمک ماوس، قادر به پیمایش در آن‌ها هستید و کلیه امور مربوط به جا‌به‌جایی، کپی‌برداری و... به همین روش قابل انجام است. از طرفی به کمک صفحه کلید هم می‌توانید با استفاده از کلیدهای I و O، نقاط ورودی و خروجی تدوین (برای وارد کردن افکت‌ها و...) را به این تایم‌لاین اضافه کنید. در تجربه کار با این نرم‌افزار، به این نتیجه رسیدم که می‌توان صرفاً با کار روی پنجره Program و استفاده از سایر ابزارها، پروژه را کاملاً پیش برد و عملاً می‌توان پنجره Source را کنار گذاشت.

    روش اعمال افکت‌ها روی یک کلیپ نیز تغییر کرده و بسیار ساده‌تر از قبل شده است. این بار فقط یک دابل‌کلیک ساده کافی است تا افکت مورد نظر شما روی کلیپ دلخواه‌تان وارد شود. مهم‌ترین تغییر در این حیطه، معرفی یک لایه جدید به نام Adjustment Layer است. کارکرد این گزینه با گزینه‌ای که به همین نام در نرم‌افزار فتوشاپ وجود دارد، تفاوت زیادی دارد. در اینجا شما کافی است یک لایه با خصوصیت Adjustment در بالای سایر لایه‌ها ایجاد کنید و افکت‌های دلخواه خود را روی آن اعمال کنید. از اینجا به بعد تمام افکت‌های موجود در این لایه روی تمامی کلیپ‌هایی که در تایم‌لاین، در لایه‌های زیرین لایه Adjustment قرار گرفته‌اند، تأثیر می‌گذارند. فایده این کار این است که با تعریف ست افکت مورد نظر، فارغ از کلیپ‌ها، می‌توانید هر کلیپی را روی لایه‌های زیرین افکت قرار داده و شاهد اعمال شدن این افکت‌ها روی آن‌ها باشید. در واقع این لایه درست مانند شابلونی از افکت‌ها عمل می‌کند که روی لایه‌های قبلی خود تأثیر می‌گذارد و به محتوای آن‌ها وابستگی ندارد.

    اگر از تدوین‌گرهای حرفه‌ای فیلم‌های دیجیتال باشید، می‌دانید که یکی از نقاط ضعف نسبی نرم‌افزار پریمیر نسبت به نرم‌افزاری مانند Final Cut Pro X، این بود که در نسخه‌های قبلی پریمیر امکان استفاده از دوربین‌های چندگانه (Multicam) به 4 دوربین محدود می‌شد. اما ظاهراً این بار سازندگان و طراحان این نرم‌افزار، در اقدامی انقلابی، تصمیم گرفته‌اند به هر قیمتی که شده بازار را به رقیب قدرتمند خود واگذار نکنند و با دستکاری موتور گرافیکی نرم‌افزار (Mercury) و بهره‌گیری از توان نرم‌افزاری آن و آدرس‌دهی برای استفاده از توان سخت‌افزاری سیستم، قابلیت پشتیبانی چند دوربینی را تا عدد چشمگیر 64 دوربین ارتقا داده‌اند! در این حالت می‌توانید با تنظیم صفحه نمایش نرم‌افزار، به‌صورت همزمان از 64 دوربین برای فیلم‌برداری همزمان از زوایای گوناگون استفاده کرده و به صورت بی‌درنگ به تدوین و کار با تایم‌لاین هم بپردازید. فکر می‌کنم این تعداد نه تنها برای تدوین آماتور، بلکه برای تدوین و فیلم‌برداری به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن هم بیش از حد نیاز است چرا که کارگردان‌های بزرگی مانند جیمز کامرون و اسپیلبرگ نیز در تمام عمر خود به صورت همزمان از 64 دوربین استفاده نکرده‌اند!

    یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این نسخه از نرم‌افزار پريمير این است که علاوه بر پشتیبانی از دوربین‌های RED (که در نسخه‌های قبلی نیز وجود داشت) این بار از دوربین‌های Arri و Canon نیز پشتیبانی می‌کند و این موضوع به نوعی نشان‌دهنده رقابت تنگاتنگ این نرم‌افزار با Final Cut Pro X است که سعی دارد با در اختیار گرفتن حمایت شرکت‌های مطرح ساخت دوربین فیلم‌برداری، امتیازات بیشتری برای محصول خود جمع‌آوری کند.

     جمع‌بندی
     نمی‌توان انکار کرد که نرم‌افزار پریمیر هنوز هم نیاز به ارتقاهای زیادی دارد، اما اگر منصف باشیم، باید بپذیریم که این نسخه جدید، تغییرات بسیار زیاد و البته کاربردی و مفیدی نسبت به نسخه‌های قبلی داشته‌است که باعث می‌شود این نرم‌افزار کماکان جزء سه انتخاب اصلی تدوین‌گران قرار داشته باشد.

    منبع:ماهنامه شبکه


    این مطلب تا کنون 4 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : نرم‌افزار ,استفاده ,نرم‌افزار، ,قبلی ,آن‌ها ,می‌توانید ,نسخه‌های قبلی ,نسخه جدید، ,داشته باشد ,برای تدوین ,نرم‌افزار پریمیر ,
    بررسی نرم‎افزار Premiere Pro CS6

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر